Verzekeringstechnologie, of ‘Insurtech’, kent internationaal een grote opmars. Ook in België zijn er verschillende spelers die met behulp van nieuwe technologieën beweging trachten te brengen in de conservatieve verzekeringswereld. Twee van die spelers zijn WeGroup, bekend van de virtuele kantoormedewerker ‘Louise’, en Keypoint, dat zich toelegt op het herstel in natura na schade aan de woning. De twee snelgroeiende bedrijven slaan de handen in elkaar om dankzij een nauwe samenwerking een grotere impact te creëren.


Efficiëntie en kostenbesparing centraal

Het in 2017 opgerichte Keypoint mag zich na twee jaar hard werk rekenen tot een van dé referentiepunten in gedigitaliseerd schadebeheer. Dankzij haar online platform kunnen verschillende partijen afkomstig uit zowel de verzekerings- als de vastgoedsector een woningschade makkelijk aangeven en opvolgen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Keypoints herstelnetwerk reeds werd erkend als officiële partner door partijen als Baloise Insurance en Allianz.WeGroup, dat dit jaar eveneens twee kaarsjes mocht uitblazen, won met haar artificieel intelligent platform ‘Louise’ reeds verschillende (inter)nationale prijzen en mag zich zo terecht een van de vaandeldragers van het Belgische insurtech landschap noemen. WeGroup’s virtuele kantoormedewerker Louise helpt makelaars om meer omzet te realiseren, beter te communiceren met klanten en efficiënter te werken dankzij de automatisatie van verschillende processen.

Perfect match

Eind dit jaar lanceert WeGroup binnen hun platform de ‘Louise for Claims’ module, die makelaars moet helpen om schadegevallen beter op te volgen en zelfs automatisch te beheren. “Met Louise for Claims leggen we de focus in eerste fase op de aangifte van het schadegeval en de communicatie tussen klant, makelaar en maatschappij” verklaart WeGroup CEO Arvid De Coster. “De diensten van Keypoint zijn een perfecte aanvulling voor Louise, daar de focus ligt op de volgende stap: de regeling van het schadegeval”, vervolgt hij.

Volgens Jonathan Goderis en Tijs Corneillie, oprichters van Keypoint, is herstel in natura nog veel te weinig ingeburgerd in de Belgische verzekeringsmarkt. Een praktijk die in onze buurlanden reeds wel op veel succes kon rekenen en voor verzekeraars tijdswinst en een lagere kost per schadegeval opleverde. “Dankzij de integratie van ons herstelnetwerk binnen het platform van WeGroup kunnen wij honderden makelaars bereiken om op die manier de werkwijze van het direct herstel na schade te stimuleren” verduidelijkt Jonathan Goderis.

De diensten van Keypoint zijn een perfecte aanvulling voor Louise, daar de focus ligt op de volgende stap: de regeling van het schadegeval."

Sterke partners

‘De Insurtech alliantie’, zoals De Coster de samenwerking glimlachend noemt, kan op heel wat steun binnen de verzekeringssector rekenen. Zo slaagden ze er reeds in enkele grote Belgische verzekeraars achter zich te scharen en wordt de kwaliteit van de dienstverlening gegarandeerd door ervaren spelers in de markt. Voorbeeld daarvan is DEKRA, dat instaat voor het uitvoeren van een expertise wanneer deze nodig blijkt. Ook wordt de kwaliteit van het uiteindelijke herstel gegarandeerd door een samenwerking met vaste herstellers verdeeld over gans België.

Beide partijen benadrukken dat dit slechts het begin is. “Door het verzamelen van steun bij grote spelers en ons (digitaal) te verbinden met tal van partijen, ontwikkelen we een waar ecosysteem binnen de verzekeringswereld, waar de eindklant uiteindelijk de grote winnaar moet zijn”, klinkt het.

Jonathan Goderis 3
Geschreven door Jonathan Goderis

info@keypoint.be